galerie
budA
tekenen dessiner
- Asse - 2015


Dessin
in situ - 2015 - Crayon graphite
Sans
titre - 2014 - 150 x 250 cm - Crayon graphite sur papier
© Léa Belooussovitch

Alea
1 > 7 - 2014 - 110 x 93cm - Crayon graphite sur papier

© Léa Belooussovitch
Série
dessins - Encre de Chine - Carbones

© Léa Belooussovitch
Anne
Marie Finné maakt 'indruk' in galerie budA
In oktober 2014 mochten we u Anne Marie FINNE voor het eerst
voorstellen in Waterschoenen. Ze maakte toen deel uit van de
tentoonstelling 'Buiten de lijnen' bij galerie budA in Asse.
Nu
krijgt de ze hele ruimte voor zich alleen.
Haar tekeningen
zijn 'één-tonig' (zwart, grijs, rood, wit) maar
verre van eentonig, want bijzonder intens door de kronkelende
lijnvoering en bovendien getuigend van een grote vakkennis in
het creëren van verzadiging. In haar potloodtekeningen vertaalt
zich dat in zachtheid of hardheid, dan wel in de densiteit van
het lijnenspel.
In de vorige tentoonstelling stond ze dus mee onder de noemer
'Buiten de lijnen', een gegeven dat noodzakelijk is voor alle
authentieke kunstenaars ('buiten de lijntjes kleuren'...) en dat
bijgevolg door elk van hen op een hoogst persoonlijke wijze ingevuld
wordt.
Toch kunnen technieken en uitvoeringsmethoden bij verschillende
kunstenaars gelijk lopen (zelfs zonder dat ze zich van elkaars
werk bewust zijn) en niettemin tot andere resultaten leiden.
In de vorige bespreking verwees ik zijdelings naar werk van Hedwig
Brouckaert en Johan Dewilde, twee kunstenaars voor wie een gecondenseerd
lijnenspel bepalend is voor hun werk. Terwijl dat bij Dewilde
een geperfectioneerde opeenhoping van horizontale en verticale
lijnen betreft, werkt Brouckaert net als Finné met kronkelende
lijnen en gebruikt ze ook carbonpapier.
Anne Marie Finné tekent met potlood op papier of creëert
'dubbel' werk met carbon op papier, een spel met positief en negatief
resultaat.
Inhoudelijk maakt het abstracte lijnenspel steeds meer plaats
voor herkenbare (floreale) motieven.
Speciaal voor deze tentoonstelling heeft ze een werk in situ gerealiseerd.
Tussen de drie ramen naast de trap laat ze een subtiel spel van
'wolkjes' na, als betrof het de schaduw van een nabijgelegen boom.
Maar u hebt ongetwijfeld ook oog voor de losse tekeningen, stuk
voor stuk als stille getuigen in alle eenvoud tegen de muur geprikt
of als ingelijste, heterogene clusters gepresenteerd.
Anne Marie FINNE heeft geen behoefte aan toeters en bellen, maar
houdt gewoon de voetjes op de grond en tegelijk het hoofd in de
wolken.
Wanneer je al die kronkelende lijntjes ziet, is ook die krullebol
van haar ongetwijfeld geen toeval.
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN >>>

Carbone noir x10 - 2013 - 30 x
205 cm - Collection privée ©
V.DS
www.budart.be
facebook
|